اخبار

  • جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت همه شئون مقاومت را در برمی‌گیرد/ جریان‌سازی، مهمترین رسالت جشنواره مقاومت
دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت:

جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت همه شئون مقاومت را در برمی‌گیرد/ جریان‌سازی، مهمترین رسالت جشنواره مقاومت

عظیمی برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت را در امتداد حمایت از هنرمندان و سینماگران دانست و گفت: جریان‌سازی، مهمترین رسالت انجمن سینمای انقلاب و دفاع‌مقدس و جشنواره فیلم مقاومت است.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، مهدی عظیمی؛ مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با اشاره به اهمیت سینمای مقاومت، گفت: بعد از انقلاب اسلامی به تدریج تعداد و کیفیت آثار سینمایی با موضوع مقاومت افزایش پیدا کرد و مقاومت به عنوان یک مفهوم و موضوع مورد توجه هنرمندان قرار گرفت.

وی افزود: پس از حضور جدی سینماگران ایرانی، موضوع مقاومت به عنوان یک جریان در آثار بسیاری از سینماگران خارجی نیز عینیت پیدا کرد تا جایی که مثلا در جشنواره رسام بیش از 2 هزار فیلم کوتاه به دبیرخانه جشنواره ارسال شد در حالی که سهم آثار ایرانی 500 فیلم بود.

عظیمی ادامه داد: در موضوع فلسطین به عنوان یکی از محورهای اصلی مقاومت، سینما نتوانسته است حق مطلب را ادا کند که یکی از دلایل اصلی آن، چالش‌ها و مشکلاتی است که سر راه سینماگران علاقه‌مند به موضوع مقاومت وجود دارد و علی‌رغم علاقه به فعالیت در این حوزه، شرایط لازم را فراهم نمی‌بینند.

دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت تصریح کرد: حضور نهادهایی مانند سپاه، وزارت ارشاد، سازمان سینمایی، موسسه اوج، انجمن سینمای انقلاب و دفاع‌مقدس، مؤسسه شهید آوینی و البته صدا و سیما سبب می‌شود که جریان مقاومت همچنان در عرصه فیلم و سینمای ایران با قدرت باقی بماند.

وی با اشاره به رسالت انجمن سینمای انقلاب و دفاع‌مقدس، یادآور شد: رسالت این انجمن در آغاز حمایت از تولید آثار سینمایی با محوریت مقاومت و دفاع‌مقدس بود اما به تدریج و در عمل تبدیل به یکی از ده‌ها کمپانی تولید فیلم شد. انجمن بایستی همچنان نهادی تسهیلگر، سیاست‌گذار، حامی و جریان‌ساز دفاع‌مقدس و مقاومت در سینما باشد و با تجمیع هنرمندان و سینماگران و ایجاد هم‌افزایی و تعامل بین آنان و البته حمایت‌های خود زمینه‌ساز تولید آثاری با موضوع مقاومت و دفاع‌مقدس شود نه اینکه بزرگترین رسالت خود را فیلم‌سازی بداند.

وی با اشاره به لزوم تولید آثار سینمایی باکیفیت، خاطرنشان کرد: تنها ساخت فیلم نمی‌‌تواند در فرهنگ مقاومت اثرگذاری داشته باشد. فیلم زمانی معنا دارد که دیده شود. در واقع، تولیدکنندگان و سازندگان آثار باید فیلم خود را کیفیتی بسازند که مخاطب را جذب کند خاصه در شرایطی که ذهن اجتماعی کشور به موضوع مقاومت و دفاع‌مقدس حساسیت بالایی دارد.

عظیمی با اشاره به اینکه سینمای مقاومت را نباید در سینمای سالنی محصور کرد، اظهار داشت: سینمای سالنی کشور روزهای خوبی ندارد، به طوری که اگر حمایت‌های دولتی وجود نداشته باشد، عملاً نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد. از سوی دیگر، رشد فناوری و دسترسی مردم به ابزارهای دیگر برای فیلم دیدن نیز مزید بر علت شده است.

دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در ادامه با اشاره به لزوم انطباق آثار سینمایی با اتفاقات کشور و منطقه، گفت: اساساً سینمای کشور نسبت به اتفاقات حوزه مقاومت در کشور و منطقه عقب است که چرایی این عقب‌بودن نیازمند آسیب‌شناسی جدی است. باید دانست که مفهوم مقاومت برای تبدیل شدن به جریان یا نهضت در سینما در کنار تمام عوامل، نیازمند صرف هزینه‌های جدی در حوزه سیاستگذاری، اجرایی، نیروی انسانی، تحقیق و پژوهش، آموزش، تخصیص منابع مالی، تولید، پخش، اکران و موارد دیگر است.

وی برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت را در امتداد حمایت از هنرمندان و سینماگران دانست و تأکید کرد: با توجه به شرایط کشور و وجود ویروس‌کرونا، جشنواره آمادگی دارد تا در صورت عدم‌امکان برگزاری فیزیکی، در بسترهای دیگر از جمله فضای مجازی برگزار شود.

عظیمی در پایان با بیان اینکه جشنواره فیلم مقاومت سعی دارد همه شئون مقاومت را در بر ‌گیرد، یادآور شد: شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت همزمان با هفته های دفاع مقدس و بسیج، با حضور آثار مختلف سینمایی، تله فیلم، داستانی، کوتاه، مستند، نماهنگ، و پویانمایی در بخش‌های مختلف برگزار خواهد شد.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در دو زمان 31 شهریور تا 6 مهرماه مقارن با هفته دفاع مقدس و یکم تا هفتم آذرماه همزمان با هفته بسیج به دبیری مهدی عظیمی‌میرآبادی برگزار می‌شود.


منبع: برنامه تلویزیونی شهر فرنگ